Skip to main content

Verbeter uw situationeel bewustzijn, besluitvorming en leiderschapskwaliteiten met CRM

Doel Crew Resource Management

“Als je gedaan kon krijgen dat alle neuzen binnen je team in dezelfde richting staan, zou je, ongeacht de opdracht, iedere taak succesvol kunnen afronden, altijd.” Kan dat? Ja, dat kan, met Crew Resource Management!

Introductie me-learning

De me-learning is de e-learning over non-technical skills (niet technische vaardigheden) gebaseerd op het principe van Crew Resource Management welk in de luchtvaart is ontwikkeld. De CRM-methodiek is zeer goed toepasbaar binnen andere sectoren zoals in de zorg, de petrochemische industrie en de offshore.

Crew Resource Management (CRM)

CRM is een methodiek dat je als mens in staat stelt de beschikbare resources (bronnen) optimaal te benutten om de veiligheid en efficiëntie van het team te vergroten en de impact van menselijke fouten op het gebied van veiligheid en teamwork te verminderen. Deze resources, bronnen van informatie, zijn:

  1. Mensen
  2. Methode (procedures)
  3. Middelen (machines)

De human factor, het menselijke element, is het meest flexibele, adaptieve en waardevolle deel van het systeem, maar het is ook het meest kwetsbaar voor invloeden die de prestaties nadelig kunnen beïnvloeden.

Wat zijn Human Factors?

Human Factors bestaan uit factoren die ons gedrag als mens gedurende de dag beïnvloeden.

Menselijke factoren zie je terug in de manier waarop we waarnemen (bijvoorbeeld zien en horen), de manier waarop we betekenis geven aan de wereld om ons heen (bijvoorbeeld situationeel awareness en besluitvorming), lichamelijke reacties die ons gedrag beïnvloeden (bijvoorbeeld stress en vermoeidheid) en de manier waarop we fouten maken en hoe we met fouten kunnen omgaan.

Human Factors gaan ook over zaken als ontwerp van apparatuur, interfaces tussen mens en machine, training, indeling werkplek, werkflow en over teamwork.

Waarom CRM?

De elementen van Crew Resource Management brengen de (patiënt)veiligheid in het zorgsysteem op een nog hoger niveau. Het doel van CRM is het effectief benutten van persoonlijke en teamgerichte vaardigheden van alle betrokken teamleden. Hierbij ligt de nadruk op het integraal combineren van relevante kennis, persoonlijke veiligheid en bekwaamheid, houding en samenwerking. Dit bevordert de teamprestaties en verhoogt de (patiënt) veiligheid.

me-learning

  • Zeven modules
  • Blended learning
  • Basistheorie CRM
  • Verdiepingstheorie CRM
  • Scenario's
  • Animaties
  • Voice over
  • Kennisvragen
  • Toets
  • Naslagwerk
  • Kwaliteit meetsysteem
  • LMS en SCORM compliant